X
تبلیغات
بوم صورتی

بوم صورتی
مکاتب نقاشی-نمونه آثار-آموزش نقاشی-معماری 
قالب وبلاگ
میتیاتور


● ‌ابزار و مصالح كار

ابزار و وسایل مورد نیاز یك مینیاتور ساز معاصر ، در مقایسه با سایر هنرهای ایرانی مثلاً خاتم سازی ، قلم زنی ، منبت كاری ، سازسازی و … بسیار محدود و در عین حال ظریف است . ابزار كار یك مینیاتوریست از رنگ ، قلم مو، بوم و وسایل جنبی چون عقیق و … تجاوز نمی كند .

انواع تکنیک های مختلف رنگ گذاری و روش ساخت آنها در هنر نگارگری :

به در خواست چند نفر از دوستان تکنیک های رنگ گذاری در هنر مینیاتور را در این بخش توضیح میدهم :

میدانید که در یک اثر نگارکری میتوان از انواع رنگها استفاده نمود که چند مورد آن عبارتند از:

1-     آبرنگ 

2-     گواش

3-     آکرولیک

هر کدام از رنگ های مذکور تکنیک بکارگیری خاصی دارند و هر تکنیک رنگ گذاری خصوصیاتی دارد که استفاده از آنها در جای خود بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت .


البته توضیح این نکته ضروری است که از بکارگیری دو نوع رنگ در یک اثر نیز بطور همزمان میتوان بهره جست مثلا استفاده همزمان از آبرنگ و آکرولیک در یک اثر که هیچ اشکالی ندارد  باید بدانید که کجا و چگونه این دو نوع رنگ را با هم بکار برید .

در این مقطع نحوه کارکردن با رنگ های آکرولیک را توضیح خواهم داد.

میدانید که رنگهای آکرولیک یکی از بهترین نوع رنگ جهت استفاده در هنر نگارگری می باشند . بدلیل شفافیت و براقیتی که به اثر هدیه می کنند بسیار توصیه می شوند و طرفداران بسیاری دارند.


پختگی رنگ ها از اصول حرفه ای یک اثر یا هنر نگارگری میباشد منظور از پختگی رنگ ها این است که مثلا شما رنگی را بکار برید که حاصل ترکیب چندین رنگ است بطور مثال رنگ آبی لاجوردی را بدون ترکیب با رنگ دیگری و بصورت خام استفاده نکنید.هیچ رنگی را بصورت خام استفاده نکنید (البته استثناهایی هم وجود دارد که بنا به ضرورت باید رنگ را بطور خام استفاده کنید)


مثلا میخواهید نوعی آبی بسازید این رنگ ها را به نسبت ذیل با یکدیگر ترکیب کنید و حاصل را ملاحظه بفرمایید:              1- آبی لاجورد 60%     2- آبی فیروزه ای20%       3- مشکی 10%  

               4 - اخرایی5%    و       5- اکر5% . 


 از ترکیب رنگهای مذکور نوعی آبی حاصل میگردد که رنگی کاملا حرفه ای است .و کیفیت اثر شما را افزایش میدهد .بنابر این منظور از خام بودن یا حرفه ای بودن رنگ مشخص گردید .

همانطور که گفته شد رنگهای آکرولیک این خاصیت ذاتی را دارند که موجب درخشندگی اثر میگردند و شفافینی بی بدیل بدست می دهند .


رنگهای آکرولیک مزایای بسیاری نیز دارند که از جمله آنها بکارگیری چندین باره آنها روی همدیگر است . یعنی تا اخرین لحضه شما میتوانید رنگی در گوشه ای از کارتان که فکر میکنید موجب زیباتر شدن آن میشود بکار گیرید .و هنگامیکه رنگ خشک میشود در صورت گذاشتن رنگ مجدد ، رنگ دومی با اولی ترکیب نمی شود که این یک مزیت محسوب می شود .


چند نکته :

1-     همیشه از رنگ اصلی که برای زمینه یا فون ابتدایی می سازید نگه دارید زیرا بعدا مورد نیازتان خواهد بود .

2-    جهت نگه داشتن رنگ آکرولیک که سریعا خشک میشود روشی وجود دارد که خشک شدن آنرا به تعویق می اندازد و آن این است : نگهداری رنگ مورد نظر با علظت مناسب در بک ظرف کوچک دربسته ، که آن ظرف را میتوانید در جایی خنک نگه دارید .البته موادی شیمیایی هستند که خشک شدن رنگ آکرولیک را به تعویق می اندازند که من این مواد را توصیه نمیکنم.

3-   سعی کنید همیشه رنگ مورد نظرتان را بسازید مثلا رنگ صورت را بسازید نه اینکه  از رنگ صورت هایی که به اسم رنگ صورت است  و در بازار به فروش میرسد استفاده کنید .منبع:نگارگر رضا فقیهی



روشهای مختلف طراحی مینیاتور:
شیوه های نقاشی در ایران بسیار متنوع است. هر یک از استادان معروف ، تغییراتی در روش و شیوه هایی که قبل از خود متداول بوده، وارد نموده اند. این روشها را در طراحی می توان بطور کلی به سه دسته تقسیم کرد :1-  طراحی رنگی : در این طرحها ، در بعضی از قسمتها رنگ بکار رفته است. در این شیوه، از رنگ طلائی حتماً استفاده شده است. زمینه ی طرح به حال خود باقی می ماند قسمتهای مختصری که رنگی است، از رنگهای جسمی و روحی همراه با هم استفاده شده. ولی اکثر کار با خطوط قلم مو طراحی شده است. طرحهای رنگی بیشتر در دوره ی صفوی، در آثار رضا عباسی متداول گردید.

2-  طراحی بدون رنگ: اینگونه طرحها بطوری که از نام آن مشخص است فقط با قلم مو و رنگ سیاه روی زمینه های روشن کار می شود. این روش در تمام دوران مینیاتور ایران وجود داشته است. گاهی هم به جای رنگ مشکی از رنگهای تیره مثل رنگ قهوه ای، قرمز و آبی استفاده شده است.

3- طراحی سفید قلم: طرحهایی که با قلم مو و رنگ سفید، روی کاغذ یا صفحه ی تیره رنگ کار شده باشد، طراحی سفید قلم نامیده می شود. در ابتدا این روش، بیشتر برای تزئین و طراحی روی جلد های روغنی که اکثراً سطح آنها مشکی بود، استفاده می شد. علاوه بر رنگ سفید، گاهی هم مختصر رنگ طلائی و یا رنگهای روشن دیگر، در اینگونه طراحی ها استفاده می شود.

منبع تبیان

- طراحی خاص هنر مینیاتور
سبک های مینیاتور ایرانی

  فن ترسیم تابلو مینیاتور


روشهای مختلف طراحی مینیاتور:

شیوه های نقاشی در ایران بسیار متنوع است. هر یک از استادان معروف ، تغییراتی در روش و شیوه هایی که قبل از خود متداول بوده، وارد نموده اند. این روشها را در طراحی می توان بطور کلی به سه دسته تقسیم کرد :

1-  طراحی رنگی : در این طرحها ، در بعضی از قسمتها رنگ بکار رفته است. در این شیوه، از رنگ طلائی حتماً استفاده شده است. زمینه ی طرح به حال خود باقی می ماند قسمتهای مختصری که رنگی است، از رنگهای جسمی و روحی همراه با هم استفاده شده. ولی اکثر کار با خطوط قلم مو طراحی شده است. طرحهای رنگی بیشتر در دوره ی صفوی، در آثار رضا عباسی متداول گردید.

2-  طراحی بدون رنگ: اینگونه طرحها بطوری که از نام آن مشخص است فقط با قلم مو و رنگ سیاه روی زمینه های روشن کار می شود. این روش در تمام دوران مینیاتور ایران وجود داشته است. گاهی هم به جای رنگ مشکی از رنگهای تیره مثل رنگ قهوه ای، قرمز و آبی استفاده شده است.

3- طراحی سفید قلم: طرحهایی که با قلم مو و رنگ سفید، روی کاغذ یا صفحه ی تیره رنگ کار شده باشد، طراحی سفید قلم نامیده می شود. در ابتدا این روش، بیشتر برای تزئین و طراحی روی جلد های روغنی که اکثراً سطح آنها مشکی بود، استفاده می شد. علاوه بر رنگ سفید، گاهی هم مختصر رنگ طلائی و یا رنگهای روشن دیگر، در اینگونه طراحی ها استفاده می شود.




مينياتور، هنر ظريف نقاشي است كه به جز ايران مشابه آن را در ژاپن و خاور دور و چين نيز مي توان مشاهده كرد. در مورد تاريخچه اين هنر برخي از پژوهشگران عقيده دارند:
شخصي به نام غياث الدين هنر مينياتور را از چين به ايران آورد و مينياتور چيني در ايران تكامل يافت و با گذراندن مراحل پيشرفت به تدريج از مينياتور چيني متمايز شد.

از بررسي هاي تاريخي چنين استنباط مي گردد كه هنرمندان مينياتورساز ايراني طراحي رنگ آميزي و مجسمه سازي چيني را با ادراك و ذوق خاص خود تغيير داده و دگرگوني هائي در آن بوجود آورده اند. به هرحال، اگر چه واژه مينياتور در نگاه اول بيگانه مي نمايد اما شك نيست مينياتور با ابعاد كنوني هنري ايراني است كه مكتب هاي مختلف همانند مكتب عباسي (بغداد) مكتب مغول، مكتب هرات را گذرانده و با ظهور صفويه و انتقال مركز هنري ايران از هرات به تبريز در شيوه آن نيز تحول بوجود آمده است. با انتخاب اصفهان به پايتختي و حمايت همه جانبه اي كه از هنرمندان و نقاشان و نگارگران به عمل آمد نقاشان چيره دستي ظهور كردند كه شاهكارهاي آنان امروز زينت بخش موزه هاي جهان است در اين عصر به دليل گسترش ارتباط ايران با كشورهاي اروپائي و آسيائي هنر ايران به كشورهاي بيگانه معرفي شد و دوران صفويه آغاز فصل تازه اي در تاريخ مينياتور ايران به حساب آمد در زمان صفويه هنرمنداني همچون رضا عباسي، محمد زمان نگارگر، محمد قاسم مشهور به سراجاي نقاش و محمد يوسف مصّور كه با خلق آثار بي بديل و منحصر بفرد اين هنر را به نهايت اعتلاء رساندند. در دوران معاصر مينياتور ايراني جلوه درخشاني داشته و در طي صد صال اخير آثار ممتازي بوجود آمده كه بحث در باره جزئيات آن سخن را به درازا خواهد كشاند.
ساخت و ساز مينياتور : ابزار و وسائلي كه مورد لزوم يك هنرمند مينياتور ساز است در مقايسه با ساير هنرهاي ايراني مانند خاتم سازي و قلمزني و منبت كاري و ... بسيار محدود است.
ابزار يك مينياتوريست عبارتند از :
قلم مو: در قديم هنرمندان براي ساخت قلم مو از دم نرم سنجاب استفاده مي كردند.
بوم مينياتور: كه عبارت است از تخته، كاغذ، مقوا، فيبر، عاج، استخوان و ...
روغن: كه براي محافظت اثر از آن استفاده مي كنند.
رنگ: كه بيشتر مينياتورسازان از رنگهاي دست ساز خود استفاده مي كرده اند.
شـيوه هائي كه در ساخت مينياتور وجود دارند عبارتند از : مينياتور آبرنگ روحي- مينيـاتور سياه قلم رنگي- مينيـاتور سفيد قلم – مينيـاتورهاي زيرروغني. علاوه برآنكه در بنـاهاي تاريخي از اين هنر استفاده مي شد و هنرمندان بزرگ عصـر صفـويه كاخ هاي عالي قاپو و چهلستون و هشت بهشت و ... را با اين هنر تزئين كردند صدها اثر كه شامل : جلدهاي آلبوم، تصاوير كتابها، قاب آينه ها و امثال آنها مي باشند در موزه هاي ايران و خارج از كشور در معرض تماشاي هنردوستان و علاقمندان مي باشند


  • از نظر جنس موها: قلم‌موها از موی جانوران یا الیاف مصنوعی پلاستیکی ساخته می‌شوند. قلم‌موهایی که از موی دُم سمور ساخته ‌می‌شوند کیفیت خوبی دارند و حالت فنری و انعطاف پذیرشان و نوک تیز آنها برای نقاشی آبرنگ و رنگ روغن مناسب است. این قلم‌موها توانایی بالاتری برای جذب آب دارند.[۱].

قلم‌موی مورد استفاده در نگارگری از نوع نرم و مناسب برای آبرنگ است. نگارگران ایرانی برای قلم گیری و صورت سازی از قلم‌مویی که از موی گربه ساخته شده، استفاده می‌کنند، این قلم‌موها خود بر دو نوعند: گندمی و شمشیری (نیزه‌ای) قلم‌موی گندمی برای پرداز و قلم موی شمشیری برای قلمگیری بکار می‌رود.

از نکات مهم در استفاده از قلم‌مو توجه به ترکیب کردن رنگ‌ها و استفاده از رنگ‌های مناسب برای زمینه‌است. جهت دادن به قلم‌مو باعث دادن حجم به تصویر می‌شود و آن را از مسطح بودن درمی‌آورد.

اگر هدف نگارگر رنگ زدن به سطح وسیعی باشد از قلم‌موی دارای سر مربعی شکل و اگر هدفش رنگ کردن بخش کوچکی از یک طرح باشد از قلم‌موی سر گرد استفاده می‌کند.

 

[ دوشنبه هفدهم بهمن 1390 ] [ 16:19 ] [ حبیبی پور-باوند-کریمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سالام هنردوستان عزیز... این وب تنها برای بالا بردن اطلاعات و سطح کیفی اثار شما عزیزان با خواندن نکات و مطالب این وب است.
منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم....
موضوعات وب